Zo run jij de beste horecazaak!

De laatste kantine tafel staat weer tegen de muur, de barkrukken liggen op de bar, alles is schoon en je hebt een mentale notitie gemaakt om een nieuwe grote horeca meubilair statafel te bestellen—en toch vraag je je af; doe ik genoeg voor mijn horecaonderneming? Of, een betere vraag: kan ik meer doen? Hoe run je nu écht een goed horecabedrijf, waar mensen zowel graag bezoeken als graag werken? Wat zijn de absoluut belangrijkste dingen om op te focussen? Nou, lees snel mee!

 

Naast het op orde hebben van je financiën en een beetje algemene horeca -en barkennis—wat supergoed is, maar daar hebben we het hier niet over—zijn er nog een aantal vitale dingen om jouw horecaonderneming van ‘goed’ naar ‘geweldig’ te tillen. Ten eerste: je concept. Hoe presenteert jouw horecabedrijf zich op dit moment naar de wereld toe? Ben je een dertig-in-een-dozijn stadscafé? Welk unique selling point, om maar even corperate te worden, breng jij met je mee? Dit kan zowel een thema zijn—kijk naar Irish pubs, waar mensen ontzettend graag komen—als iets anders wat je onderscheidt van de rest. Misschien heb je een replica van de schildering van de Sixtijnse Kapel op je plafond, of misschien maak je enorm goeie cocktails die op maandag ook nog eens spotgoedkoop zijn. Wat het ook is, je moet mensen op de een of andere manier een extra reden geven om bij jou langs te komen, in plaats van bij de veertien andere horecaondernemers in de buurt. Of je dit nu simpelweg wil doen door middel van kwaliteit (hoge kwaliteit is sowieso een goed idee) of dat je er nog iets extra’s aan toe wil voegen is geheel aan jou. 

 

En dan de tweede grote, iets wat veel horecaondernemers nog weleens lijken te vergeten; een horecazaak moet zeker leuk zijn voor de mensen die hem bezoeken, maar ook vooral voor de mensen die er werken. Horecawerk is stressvol, hard werken en betaald vaak niet bijster goed, en met slecht of chagrijnig management kan je garanderen dat mensen zullen weglopen. Plus, je dealt als horecaondernemer vaak met hele jonge, enthousiaste mensen; die wil je toch alleen maar aanmoedigen? Stel dus een teamstructuur op met teamleiders en managers die sociaal zijn en die je vertrouwt, en behandel je personeel goed. Ik zeg het nog een keer: je personeel is minstens net zo belangrijk als je klandizie.

 

Het runnen van een horecazaak is een heel gedoe, maar met focus op deze elementen (en de basisdingetjes) kom je er wel. Succes, en proost!